خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معرفی میدان نقش جهان اصفهان

معرفی میدان نقش جهان اصفهان

معرفی میدان نقش جهان اصفهان

اصفهان بسیاری از بناهای شاهکار تاریخی ایران و جهان را در خود جای داده است. یکی از این بناها، میدان نقش جهان است.این میدان قبل از انقلاب میدان شاه نام داشت و پس از آن نامش میدان امام شد.. از دیگر نام های این میدان می‌توان به میدان بزرگ، میدان اصلی، میدان نو، میدان قصر و میدان سلطنتی اشاره نمود.

این میدان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.همه اصفهان یک طرف، میدان نقش جهان آن یک سوی دیگر. میدانی که ثبت جهانی شده و نامش هم یک میدان جهانی است. این اثر که ترکیبی از بناهای تاریخی است دارای قدمت بسیاری هستند. در چهار طرف این میدان بناهای تاریخی واقع شده اند. از جمله این بناهای تاریخی می توان به عالی‌قاپو، مسجد شاه در گذشته و امروز مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌ الله و سر در قیصریه اشاره کرد.

این شاهکار تاریخی در زمان صفویه بنا شده است. این مجموعه که به فرمان شاه عباس اول ساخته شده از باغ نخجوان آذربایجان الگو گرفته و ساخته هنرمندان معروف اصفهانی چون محمد رضا و علی اکبر اصفهانی است.

قبل از دوران صفویه در محل میدان باغی زیبا به نام «نقش جهان» واقع شده بود. این باغ نام خود را از شهری در آذربایجان اخذ کرده که آن شهر در زمان کنونی نخجوان نام دارد. با شکوه‌ترین دوران تاریخی این میدان به زمان شاه عباس صفوی باز می‌گردد. شاه عباس با انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان، آثار تاریخی این میدان را بنا کرد و موجب رونق و گسترش آن شد. میدان تازه ساخته شده را در این زمان «میدان نو» نام نهادند.

میدان نقش جهان بیش از ۵۰۰ متر طول داردو عرض آن ۱۶۰ متر است. در دور میدان ۲۰۰ حجره در دو طبقه هست و چهار بنای تاریخی ارزنده در قسمت‌های مختلف آن وجود دارند. در دورانهای گذشته طاق‌هایی در حوالی میدان برای محافظت از بناها ساختند که امروزه به حجره‌هایی تبدیل شده است.

در دوران شاه سلیمان و شاه سلطان حسین، میدان نقش جهان رونق و جذابیت خود را از دست داد و آب‌های زلال جوی‌هایش کدر و درختانش خشک شدند. این تخریب در دوره هجوم اشرف افغان به اصفهان تشدید شد و تا زمان قاجار نیز ادامه یافت. بخش‌هایی از عمارت نقاره خانه، به‌دلیل کم کاری و کوتاهی شاهان قاجار نابود شد. به‌علت تغییر پایتخت از اصفهان، دیگر به این میدان برجسته توجهی نمی شد.

میدان نقش جهان اصفهان در شمال این شهر قرار دارد.میدان عتیق (امام علی فعلی) در شمال شرقی نقش جهان واقع شده و دو و نیم کیلومتر با میدان نقش جهان فاصله دارد.امروزه در امتداد بناهای تاریخی از این میدان تا زاینده‌رود، فقط عمارت‌هایی محدود به جا مانده‌اند که از مشهورترین آن‌ها به عمارت چهل ستون و کاخ هشت بهشت می‌توان اشاره کرد.



فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده