دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» نوشیدنیهای انرژی زا چه ضررهایی برای بدن دارند؟

نوشیدنیهای انرژی زا چه ضررهایی برای بدن دارند؟

نوشیدنیهای انرژی زا چه ضررهایی برای بدن دارند؟ 

آگاه‌ کردن کودکان و نوجوانان در ارتباط با نوشیدنی‌های انرژی‌زا و زیانهای آنها ضرورت دارد.

استفاده از هر یک از این نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند برای سلامتی دارای زیانهایی باشد که چند نمونه از آنها را ذکر می کنیم. این مضرات عبارت هستند از:

۱) اضطراب و بی‌خوابی

طبق توصیه متخصصان کودکان و نوجوانان بایستی از مصرف کافئین خودداری نمایند. مصرف بسیار کافئین بر سیستم عصبی مرکزی موثر است و موجب اضطراب و بی‌خوابی می‌گردد. بی‌قرار بودن و تمرکز نداشتن هم از سایر اثرات بد نوشابه‌های انرژی‌زا می باشد.

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

استفاده مداوم از نوشابه‌های کافئین‌دار منجر به وابستگی به کافئین در کودکان و نوجوانان شده و درصورت عدم مصرف این نوشیدنی‌ها امکان دارد علائم ترک اعتیاد یعنی سردردهای مداوم، خواب‌آلودگی و خستگی مزمن در شخص ایجاد گردد.

۲) کاهش اشتها

نوشابه‌های انرژی زا دارای مقدار زیادی قند هستند مصرف فراوان قند، معده کودک را پر می کند و موجب کاهش اشتهای او برای مصرف غذاهای دیگر می شود. به علاوه، مقدار زیاد کافئین موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند موجب تحریک سیستم عصبی سمپاتیک شده و موجب افزایش سیری و کاهش گرسنگی گردد.

۳) کم‌آبی بدن

کافئین اضافه بر محرک بودن، دارای اثر ادرارآوری هم است. به همین جهت مصرف بیشتر از اندلزه کافئین، به خصوص موقعی که کودک یا نوجوان در حال انجام دادن فعالیت‌های شدید در آب و هوای گرم می باشد، موجب افزایش دفع مایعات از بدن شده و منجر به کم‌آبی بدن می‌شود. دفع سدیم از طریق ادرار نیز از دیگر اثرات فیزیولوژیکی مصرف کافئین می باشد که کم‌آبی بدن را تشدید می‌نماید.

۴) پوسیدگی دندان

این نوشیدنی‌ها دارای PH پایین و قند بالایی هستند. این دو فاکتور موجب فرسایش مینای دندان می شوند و به تدریج منجر به پوسیدگی دندان در کودکان می‌گردند. این نوشابه‌ها بیشتر از نوشیدنی‌های ورزشی دارای نیروی تخریب مینای دندان هستند. کودکانی که این محصولات را مصرف می‌نمایند بایستی ظرف حداکثر نیم ساعت بعد از مصرف، دندان‌های خود را مسواک بزنند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده