دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» ترکهای پوستی و روش های رفع و پیشگیری از آن

ترکهای پوستی و روش های رفع و پیشگیری از آن

ترکهای پوستی و روش های رفع و پیشگیری از آن

ترک های پوستی نوع شایعی از زخم می باشند که هر چند کاملاً بی زیان هستند ولی خیلی از مردم ترجیح می دهند از آن ها خلاص گردند یا کمرنگ شان نمایند.

ترک های پوستی متأسفانه دائمی می باشند، ولی روش هایی وجود دارد که می تواند آن ها را محو یا کمرنگ نماید. در ادامه مطلب به چیستی ترک های پوستی و شیوه های رفع و پیشگیری از آن ها می پردازیم.

ترک های پوستی چه هستند؟

ترک های پوستی زخم هایی می باشند که در اثر ایجاد پارگی در رشته های کلاژن و الاستین پدید می آیند، رشته هایی که ساختار پوست را حفظ می نمایند. ترک های پوستی در لایه ی دوم پوست به نام میانپوست پدید می آیند که حاوی بافت های متصل کننده می باشد. این ترک ها موقعی به وجود می آیند که پوست کش می آید، اتفاقی که معمولاً در زمان رشد سریع پوست رخ می دهد، از جمله:

  • بارداری
  • افزایش وزن
  • کاهش وزن
  • رشد ناگهانی
  • رشد سریع ماهیچه مثل آنچه با وزنه زدن رخ می دهد

ترک های پوستی معمولاً موقعی که نخستین دفعه روی پوست ظاهر می شوند، به رنگ قرمز، صورتی یا بنفش و برجسته می باشند. این خطوط غالبا به مرور محو می شوند و به رنگ سفید درمی آیند.

هر فردی امکان دارد دچار ترک پوستی شود ولی این مسأله بیشتر در بین زنان شایع می باشد تا مردان و ممکن است در افرادی که پوست تیره ای دارند مشخص تر باشد. به علت مسائل ژنتیکی، درصورتی که فردی از اعضای خانواده شما دچار ترک پوستی باشد، احتمال بروز آن در شما بالاتر است.

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

آیا ترک های پوستی را می توان از بین برد؟

برخلاف باور شایع هیچ راه ارزان قیمت و ساده ای جهت از میان بردن ترک های پوستی وجود ندارد.

کارشناسان می گویند لایه برداری پوست یا استفاده از کرم های موضعی معمولاً مؤثر نمی باشد، زیرا فقط روی سطح پوست تأثیر می گذارند و نمی توانند به لایه های عمیق تر پوست نفوذ نمایند تا تغییر قابل ملاحظه ای ایجاد نمایند.

ترک های پوستی مثل هر زخم دیگری دائمی می باشند ولی روش های درمانی ای وجود دارد که ممکن است آن ها را کمرنگ نماید.

روش هایی که می توانند ترک های پوستی را کمرنگ کنند

اکثر روش های موجود جهت کمرنگ کردن ترک های پوستی بر تقویت پوست و بازسازی کلاژن تمرکز دارند. چنانچه مایل به انجام یکی از این روش ها می باشید، با یک متخصص پوست مشورت نمایید تا بدانید مناسب ترین روش برای شما کدام است.

بعضی از رایج ترین روش ها:

۱- لیزر درمانی

در روش لیزر درمانی نور را به قسمتهای معینی از پوست مانند رنگدانه و عروق خونی می تابانند تا تولید کلاژن افزایش پیدا کند و رشته های الاستین ترمیم گردند.

لیزر فراکسل که یکی از انواع لیزر می باشد، برش های میکروسکوپی در پوست ایجاد می نماید که موجب تولید کلاژن جدید شده و در عین حال بافت اطراف را دست نخورده باقی می گذارد.

کارشناسان توصیه می کنند کار مداوای ترک های پوستی را از ابتدای ظاهر شدن آن ها آغاز نمایید یعنی موقعی که احتمال موفقیت آمیز بودن کار رفع ترک ها خیلی بیشتر است. رفع ترک های قرمز رنگ با استفاده از لیزر راحت تر است تا ترک های پوستی سفید رنگ.

تعداد جلسات لیزر درمانی امکان دارد به این بستگی داشته باشد که ترک ها چقدر قدیمی (و چقدر مشخص) هستند، ولی اغلب اشخاص دست کم به ۳ تا ۵ جلسه نیاز دارند. ترک های پوستی قرمز، آبی یا بنفش معمولاً جدیدتر هستند و رفع آن ها با روش لیزر درمانی ساده تر است تا ترک های سفید و نقره ای.

۲- میکرودرمابراسیون

در روش میکرودرمابراسیون سلول های مرده ی پوست را از سطح پوست لایه برداری می کنند. از آنجایی که ترک های پوستی در عمق پوست پدید می آیند، این شیوه آن ها را از میان نمی برد، بلکه فقط کمرنگ شان می کند. لایه برداری پوست به تولید کلاژن و رشد پوست جدید نیز کمک می نماید، امری که می تواند ترک های پوستی را کمرنگ نماید.

میکرودرمابراسیون عوارض جانبی زیادی نداشته و با خیلی از انواع پوست سازگار است.

درمان ترک های پوستی با روش میکرودرمابراسیون دارای فرآیند طولانی ای است و ممکن است لازم باشد از شیوه های دیگری نیز استفاده نمایید تا بتوانید نتیجه بگیرید.

۳- میکرونیدلینگ

در روش میکرونیدلینگ سوزن های ریزی را در پوست فرو می کنند. همزمان با التیام پیدا کردن پوست، بدن کلاژن جدید تولید می نماید که رشته های آسیب دیده را ترمیم کرده و خطوط ایجاد شده بر اثر ترک های پوستی را پر می نماید.

عوارض جانبی این شیوه یعنی قرمزی و التهاب پوست، معمولاً موقتی هستند.

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

پیشگیری از ترک های پوستی

پیشگیری کامل از ترک های پوستی ممکن نمی باشد ولی روش هایی وجود دارد که احتمال ایجاد آن ها را به حداقل می رساند:

  • پوست خود را ۲ دفعه در روز با لوسیون مرطوب نمایید. این کار کمک می نماید رطوبت پوست خود را حفظ نمایید و انعطاف پذیری و استحکام آن را به حداکثر برسانید، به این ترتیب، احتمال پارگی پوست موقع کش آمدن آن کم می گردد.
  • وزن خود را کنترل نمایید و تلاش کنید جلوی ایجاد نوسانات سریع در وزن خود را بگیرید. این مسأله اجازه می دهد بدون اینکه پوست بیشتر از اندازه کش بیاید و بافت متصل کننده ی آن از هم پاره شود، پوست خود را به تدریج تطابق دهد.
  • به پوست خود هیالورونیک اسید بزنید که به مرطوب شدن پوست کمک کرده و موجب تولید کلاژن می شود، امری که جلوی ایجاد ترک های پوستی را می گیرد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده