ثروتسازی با هیپنوتیزم


» آشنایی با خواص و فواید موز

آشنایی با خواص و فواید موز

آشنایی با خواص و فواید موز

۱- خیلی مغذی است

یک عدد موز متوسط دارای ۱۱۰ کالری است و چربی آن صفر می باشد. موز به پتاسیم بسیارش معروف است، ولی این میوه حاوی ویتامین ها و مواد معدنی قابل توجه دیگری نیز می باشد. موز از منابع قابل توجه ویتامین B6 و فیبر به حساب می آید که نقشی مهم در عملکردهای مهم بدن مانند کاهش کلسترول و تنظیم خلق و خو ایفا می کنند. در واقع تنها یک عدد موز می تواند ۹ درصد از احتیاج روزانه ی شما به پتاسیم و ۸ درصد از احتیاج روزانه شما به منیزیم را برطرف نماید. زمانی که صحبت از ویتامین C و منابع آن می شود شاید موز نخستین میوه ای نباشد که به ذهن برسد ولی این میوه نزدیک به ۱۱ درصد از احتیاج روزانه ی شما به این ویتامین را می تواند تأمین نماید.

۲- می تواند قند خون را تنظیم نماید

اینکه گفته می شود افرادی که به دیابت یا پیش دیابت دچار هستند باید از خوردن میوه های شیرین خودداری نمایند، تصور غلطی است، البته تا موقعی که کربوهیدرات آن ها بیشتر از نیاز بدن شما نباشد. این مسئله در مورد یک نصفه موز کاوندیش صدق می کند که رایج ترین نوع موز می باشد.

در واقع موز حاوی پکتین و نشاسته مقاوم به هضم است که ممکن است به کاهش قند خون کمک نمایند. این فیبرهای محلول احساس سیری را افزایش داده، جلوی پرخوری را گرفته و سرعت هضم را کم می کنند.

به علاوه شاخص گلوکز موز، بسته به میزان رسیده بودن آن، بین ۳۰ تا ۶۰ می باشد. شاخص گلوکز مقدار قندی را نشان می ‌دهد که بعد از مصرف کربوهیدرات ‌های درون مواد غذایی در واحد زمان در بدن آزاد می ‌شود و از صفر تا صد درجه بندی شده است. هر چقدر شاخص گلوکز پایین تر باشد، احتمال اینکه ماده غذایی ای موجب بالا رفتن ناگهانی قند خون شود کمتر است. هر چقدر میوه سبزتر باشد شاخص گلوکز آن پایین تر است.

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

نکته ی مهم، ترکیب منابع کربوهیدرات با پروتئین و چربی می باشد. در غیر اینصورت قند خون یکباره بالا می رود و سپس افت می کند. کارشناسان توصیه می نمایند در کنار میوه موز که کربوهیدرات بالایی دارد، تخم مرغ یا ماست مصرف نمایید.

۳- ممکن است به سلامت قلب کمک نماید

هر چند پتاسیم را اغلب ماده ای معدنی می دانند، ولی الکترولیت هم به حساب می آید. الکترولیت ها ابزار تنظیم انقباضات ماهیچه ای می باشند.

از آنجایی که قلب یک ماهیچه است، بین مصرف پتاسیم و سلامت قلب ارتباط خیلی نزدیکی وجود دارد. پتاسیم می تواند به متعادل شدن سطح سدیم در بدن نیز کمک نماید. پتاسیم که بر وضعیت مایعات درون سلول ها نظارت دارد، یک رابطه ی کش واکشی با سدیم دارد که وضعیت مایعات بیرون سلول ها را کنترل می نماید. کمبود پتاسیم و کمبود سدیم یعنی مایعات بیشتر و افزایش میزان خون در جریان خون. این امر موجب افزایش فشار خون و بالا رفتن ریسک حمله قلبی و سکته مغزی می شود.

تحقیقی در سال ۲۰۱۷ نشان داد مصرف مکمل های پتاسیم موجب کاهش فشار خون در اشخاص مبتلا به پرفشاری شده بود.

مصرف مواد غذایی ای که از منابع خوب پتاسیم هستند و در عین حال سدیم اندکی دارند، امکان دارد ریسک فشار خون بالا و سکته مغزی را کاهش دهد.

۴- ممکن است به کاهش وزن کمک نماید

کارشناسان می گویند کربوهیدرات فراوان موز موجب بدنامی این میوه در دنیای رژیم های غذایی شده است. برخلاف بدگویی هایی که در مورد این میوه شده، ما با خوردن موز چاق نمی شویم.

در واقع این میوه ممکن است کمک کند سریع تر و بیشتر احساس سیری نمایید. ترکیب پکتین و نشاسته مقاوم به هضم روند خالی شدن معده را به تأخیر می اندازد، امری که موجب می شود کالری کمتری دریافت نمایید.

موزهای سبز از این نظر بهتر هستند، زیرا وقتی موز می رسد پکتین خود را از دست می دهد. به علاوه، هر چقدر موز سبزتر باشد، مقدار نشاسته مقاوم به هضم آن بیشتر است. این موز اگر در کنار یک رژیم غذایی متعادل مصرف شود، کربوهیدرات های آن کمک می نمایند سرتونین بیشتری در بدن شما تولید شود که به تنظیم سوخت و ساز بدن و سطح انرژی کمک می کند. با این حال، به یاد داشه باشید که موزهای سبز فیبر بالاتری دارند و می توانند موجب ایجاد گاز، نفخ و یبوست شوند.

تأثیر مصرف موز در احساس سیری و تثبیت وزن در تحقیقی در سال ۲۰۱۹ به تأیید رسید. نتیجه گیری این تحقیق آن بود که موزهای سبز، چه به صورت تازه، پخته یا خشک شده و آسیاب شده به شکل آرد به عنوان ماده ای برای پخت شیرینی، مصرف شوند، حس سیری بیشتری به شما می بخشند. محققان همچنین این نظریه را مطرح نمودند که موزهای سبز به علت فیبر زیادشان ممکن است به جلوگیری از بیماری های روده ای یا بهبود آن ها، کاهش کلسترول خون و جلوگیری از سرطان روده کمک نمایند.

۵- برای سلامت گوارشی مفید هستند

میوه موز در بحث سلامت گوارشی هم فوایدی دارد و هم مضراتی. موزهای سبز یا سبزتر می توانند موجب یبوست شوند که دلیل آن بالاتر بودن میزان نشاسته مقاوم به هضم و پکتین آن ها است، دو ماده ای که از سرعت فرآیند گوارشی معده می کاهند.

ولی مصرف موز رسیده می تواند به اجابت مزاج شما کمک نماید. کمتر بودن میزان نشاسته مقاوم به هضم و بیشتر بودن مقدار فیبر در موزهای رسیده می تواند مدفوع را به حرکت دربیاورد. این فیبر محلول است یعنی آب را به خود جذب کرده و مدفوع کردن را راحت می کند.

موز حاوی فیبر غیر محلول نیز هست. فیبر غیر محلول مواد مغذی را جذب و پردازش می کند، در حالی که فیبر محلول به اجابت مزاج کمک می نماید تا سموم از دستگاه گوارشی دفع شوند. با این حال افراط در مصرف موز رسیده می تواند موجب اسهال شود.

تگ ها :   موز سلامت میوه
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 مشاهده