خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تاثیرات خواب کوتاه روزانه بر روی سلامتی

تاثیرات خواب کوتاه روزانه بر روی سلامتی

تاثیرات خواب کوتاه روزانه بر روی سلامتی

کاهش سطح استرس

طبق نظر متخصصان اشخاصی که در بین روز چرت می‌زنند کمتر از بقیه از اثرات استرس دچار آسیب می‌شوند. نتایج تحقیقاتی که در دانشگاه کالیفرنیای ساندیگو صورت گرفته است بیان می کند هر چه سریع تر کم‌خوابی و بی‌خوابی شبانه جبران شود، به همان سرعت سیستم ایمنی بدن به وضعیت عادی برمی‌گردد.

افزایش خلاقیت و بهره وری

نتایج تحقیقات بیانگر آن است که چرت‌های کوتاه میان روز قدرت تمرکز را افزایش می‌دهد. به اعتقاد پژوهشگران اشخاصی که در بین روز چرت می‌زنند، در کار و شغل خود خلاق‌تر هستند و کمتر غیبت می‌کنند. در کشور آمریکا پژوهشهایی روی راننده تاکسی‌ها صورت گرفت. به این شکل که استراحت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ای در بین روز برای آنها در نظر گرفته شد. پژوهشگران دریافتند راننده‌هایی که در میان روز استراحت کرده اند سرحال‌تر هستند و در مواقع لازم واکنشهای بهتری از خود نشان می‌دهند.

افزایش سطح انرژی

یک چرت کوتاه به مدت بیست دقیقه‌ برای بیشتر اشخاص کافی است. همین مدت زمان کم موجب افزایش انرژی و استراحت می شود و همچنین ساعت بیولوژیکی بدن را به هم نمی‌زند.

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

بهبود سلامت قلب

 خواب کوتاه روزانه نه تنها موجب تقویت مغز می شود و سطح حافظه را ارتقا می دهد، بلکه یک عامل موثر در پایین آمدن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هم به حساب می‌آید. مطالعات گوناگون انجام شده نشان می دهد مردانی که به شکل منظم خواب کوتاه روزانه دارند، ۳۷ درصد کمتر احتمال دارد که به علت دچار شدن به بیماری‌های قلبی جانشان را از دست بدهند. محروم شدن از خواب خود دلیلی برای مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی می باشد.

کاهش وزن

استرس و بی‌خوابی از دلایل مهم بالا رفتن وزن و میل به استفاده از مواد غذایی ناسالم می باشند. این در حالی است که خواب کوتاه روزانه نه فقط متابولیسم بدن را تنظیم می‌کند، بلکه سطح سروتونین و ملاتونین را هم بالا برده و با پایین آمدن اضطراب، چرخه خواب و بیداری را تنظیم می نماید. چرت زدن روزانه خود دلیلی برای تنظیم کردن اشتها و گرسنگی هم می باشد و کسانی که این نوع خواب را دارند ، کمتر از مواد غذایی و نوشیدنی‌های شیرین استفاده می کنند. به علاوه، با توجه به مطالعات صورت گرفته، در زمان چرت زدن کاهش چربی در بدن تا ۵۵ درصد افزایش می یابد.

تنظیم هورمون تستوسترون

چرت زدن و خواب کافی و به شکل منظم، مقدار هورمون تستوسترون را تنظیم می‌کند. مطالعات بیانگر آن است که کاهش خواب روزانه موجب پایین آمدن سطح تستوسترون می‌گردد که البته عوارض جانبی دیگری هم به همراه دارد. بنابراین توصیه می شود حداقل ۳ یا ۴ دفعه در هفته خواب نیمروز داشته باشید و هر روز به مقدار کافی بخوابید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از فوایدخواب نیمروزی، یاری رساندن به بدن جهت دفع میکروب‌ها است. این در صورتی است که محروم بودن از خواب در عملکرد سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد می کند. پژوهشها نشان داده خواب نیمروزی موجب بهبود سطح سلول‌های سفید خون که با عفونت مقابله می‌کنند، می‌گردد.

منبع - ایرنا

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده