دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» باورهای نادرست شایع درمورد افسردگی

 باورهای نادرست شایع درمورد افسردگی

 باورهای نادرست شایع درمورد افسردگی

تصورات اشتباه در مورد افسردگی، یکی از موانع مهم برای ادامه و پیگیری روند درمان می باشند. در ادامه به بعضی باورهای نادرست رایج درباره افسردگی و حقایق پشت این باورها اشاره می کنیم:

افسردگی یک بیماری واقعی نیست

خیلی از مردم به اشتباه اعثقاد دارند که افسردگی به عنوان یک ضعف شخصیت یا غم و اندوه تعریف گردیده است. ولی باید بگوییم این عارضه، یک اختلال پیچیده می باشد و آن هم با ریشه های روانی، اجتماعی و بیولوژیکی. افسردگی یک بیماری روانی می باشد که می تواند از راه های گوناگون از جمله دارو و روان درمانی اصلاح گردد.

داروهای ضد افسردگی همیشه می توانند افسردگی را درمان نمایند

خوشبختانه افسردگی یک اختلال درمان پذیر است ولی داروهای ضد افسردگی جهت درمان آن کافی نیستند. در حالی که این داروها دارای قابلیت تغییر شیمی مغز و رفع مشکلات بیولوژیکی ریشه دار هستند، ولی افسردگی گاه احتیاج به روان درمانی هم دارد.

افسردگی همیشه به علت یک وضعیت تلخ رخ می دهد

هر چند رویدادهای تلخ نظیر مرگ منجر به ایجاد افسردگی می گردد، ولی گاه این بیماری می تواند بدون هیچ رویداد منفی هم اتفاق بیفتد، حتی موقعی که همه چیز در زندگی مثبت به نظر می آید. غم، بی حالی، میل به خودکشی و ... غالبا می تواند بدون توضیح و به شکل ناگهانی ظاهر شود. در حقیقت گاه هیچ علت منطقی برای ابتلا به افسردگی وجود ندارد.

ابتلای والدین به افسردگی، به معنای ابتلای سایر اعضای خانواده است

هر چند تحقیقات نشان داده است که افسردگی می تواند پایه های ارثی داشته باشد، ولی به طور کلی مشکلات بهداشت روانی یکی از اعضای خانواده می تواند این مساله را در میان سایر افراد خانواده هم شایع کند. اتفاقی که با دوری کردن از عوامل افسردگی، کاملا قابل پیشگیری می باشد.

داروهای ضد افسردگی، شخصیت افراد را تغییر می دهند

داروهای ضد افسردگی با تغییر مواد شیمیایی مغز موجب کاهش اختلالات خلقی می گردند. فکر کردن در مورد تغییر مواد شیمیایی مغز می تواند ترسناک به نظر برسد ولی این داروها فقط برای تغییر مواد شیمیایی خاصی در مغز طراحی گردیده اند و نمی توانند شخصیت فرد را به شکل کلی تغییر دهند.

داروهای ضد افسردگی را باید تا پایان عمر مصرف کرد

این داروها به عنوان یک راهکار طولانی مدت به منظور مداوای افسردگی مطرح شده اند. ولی طول دوره درمان بستگی به شدت اختلال داشته و از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. خیلی از افراد مبتلا به افسردگی لازم نیست پس از دوره درمان، این داروها را در روزهای باقیمانده عمر خود مصرف تمایند. به همین علت گزینه روان درمانی هم در کنار درمان های دارویی پیشنهاد شده است و شخص افسرده می تواند راهکارهای تازه و سالم را برای مبارزه با افسردگی با هدف از بین بردن نیاز به دارو یاد بگیرد.

افسردگی تنها مخصوص زنان است

هر چند طبق گزارش ها زنان دو برابر بیشتر از مردان دچار افسردگی می شوند، ولی این بیماری مختص هر دو جنس می باشد. در حقیقت نرخ خودکشی ناشی از افسردگی در مردان بالاتر از زنان است.

حرف زدن در مورد افسردگی، روند آن را وخیم تر میکند

این یک تصور نادرست است. بحث در مورد افسردگی با بقیه احساسات مخرب را تقویت نمی کند و شخص را روی تمرکز منفی نگه نمی دارد. در واقع تنها بودن با احساسات منفی بیشتر خطر دارد. داشتن یک شنونده حمایتی، قابل اعتماد و بدون قضاوت جهت مداوای افسردگی خیلی مهم است. در واقع گفتاردرمانی، به منظور درمان افسردگی های خفیف تا متوسط می تواند مفید باشد.

افسردگی جزئی از روند پیری است

خیلی از اشخاص مسن، افسرده نیستند، ولی چنانچه افسردگی در افراد مسن به وجود آید، امکان دارد نادیده گرفته شود. سالمندان ممکن است غم خود را پنهان نمایند و یا دارای علائم مبهمی باشند از جمله اینکه: طعم غذاها را دوست نداشته باشند، دردهایشان بدتر گردد و یا اینکه تغییر الگوی خواب داشته باشند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده